Internet vie koko ajan enemmän ihmisten huomiota ja aikaa. Tämän vuoksi myös markkinointia on ryhdytty käyttämään siinä ympäristössä. Internet antaa hyvät markkinointimahdollisuudet ja mikä parasta - pienellä budjetilla. Yhteinen nimi useille erilaisille yhteisösivustoille sekä sisällön julkaisu- ja jakamispalveluille internetissä on sosiaalinen media.
Perinteinen markkinointi esimerkiksi lehtimainoksissa tai televisiossa, on yksisuuntaista. Näin viestit tavoittelevat asiakkaita, mutta asiakkailla ei ole kuitenkaan mahdollisuutta kommunikointiin. Mainontaa siis ikäänkuin syötetään asiakkaille. Kuinka moni loppujen lopuksi katsoo televisiota mainosten takia? Onko ainoastaan suurimmilla yrityksillä mahdollisuus käyttää tehokkaasti tällaista markkinointia? Sehän on myös melko kallista.
Internetissä tapahtuva markkinointi perustuu käyttäjiensä tuottamaan sisältöön. Asiakkailla on siis mahdollisuus osallistua keskusteluihin esimerkiksi Facebookissa tai blogeissa. Näin asiakkaat voivat päästä lähemmäksi yritystä ja he saavat myös mahdollisuuden vaikuttaa. Markkinointi ei ole siis enää pelkästään yksisuuntaista. Sillä saadaan aikaan vuorovaikutusta yrityksen ja asiakkaiden välillä.
Monille yrittäjille ja markkinoinnista vastaaville henkilöille sosiaalinen media on vielä kysymysmerkki. Toisaalta se antaa hyvät mahdollisuudet, mutta toisaalta se tarvitsee myös omat asiakkaat käyttämään sitä. Mikäli asakkaat eivät käytä sitä, on vaikeaa saada heihin kontaktia. Riittääkö tulevaisuudessa yksisuuntainen markkinointi tuottamaan haluttuja tuloksia markkinoinnissa? Vai tarvitaanko siihen myös sosiaalista mediaa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti