marraskuuta 21, 2011
Lisää myyntiä? Kyllä kiitos!
Lisämyynti on asiakkaan hyväksi.
Lause särähtää korvaan ja pahasti. Myynti nähdään suomalaisessa kulttuurissa pääosin negatiivisena asiana, eikö? Sana merkitsee monille näin itsepalvelun aikakaudella turhien tavaroiden tyrkyttämisenä, kun kaupassakin vain "haluaisi katsella". Samalla kun Atlantin toisella puolella myyntimies on arvostettu ammatti, meillä pelkän "hei":n sanominen myyjälle tuottaa ahdistusta.
Entäpä jos alkaisi ajattelemaan myynnistä aivan toisenlailla? Myynti on positiivinen asia, sekä myyjälle että asiakkaalle. Kun myynti muuttuu omassa päässä tyrkyttämisestä hyväksi asiakaspalveluksi, välittyy se myös asiakkaalle. Etenkin tämä koskee lisämyyntiä.
Esimerkki: Asiakas on varannut pelkän hiusten värjäyksen, mutta kampaaja voi tarjota hänelle ammattitaitoaan lisäpalveluiden muodossa. Uusi väri näyttää paremmalta kun sitä sävyttää hiukan toisella värillä ja hiuksiin leikkaa uuden mallin. Kotona taas väriä voi ylläpitää oikeilla pesu- ja hoitotuotteilla ja kiiltosuihke tuo värin upeasti esille huonoinakin tukkapäivinä. Myöskään uuden värjäyskerran varaamista sopivan ajan päähän ei pidä unohtaa!
Myynti on asiakkaasta huolehtimista.
Esimerkissä asiakas saa ammattitaidolla opastettuja välineitä siihen, kuinka näyttää hyvältä kampaamokertojen välillä. Ei siis pelkästään kampaajalta lähtiessä. Hän pystyy luottamaan siihen, että alan ammattilainen huolehtii juuri hänen hiuksistaan sopiessa seuraavan värjäyskerran sopivan ajanjakson päähän. Myös hyvä palvelu ja välittämisen tunne saavat palaamaan yhä uudestaan saman yrityksen asiakkaaksi sekä kertomaan siitä eteenpäin.
Asiakastyytyväisyys ei ole ainut motiivi myydä enemmän. Tuotemyynnistä saa lähes huomaamattomasti hyvän katteen palvelukokonaisuudelle. Kun jalkahoidon päälle myyt kynsilakan, pari viilaa ja jalkavoiteen, saatat saada niistä yhtä paljon tai enemmänkin riihikuivaa rahaa käteen, kuin itse hoidosta. Ja mikä parasta, myyntiin ei kulu työtunteja silloin, kun kerrot perustellusti tuotteista ja esittelet niitä jo hoidon aikana.
Lisää myyntiä? Kyllä kiitos!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Varmasti moni myyjä pelkää "tyrkyttämistä", taitaa kuulua suomalaisen perusluonteeseen. Olen huomannut tämän ainakin meillä töissä, ettei uskalleta tarjota enempää kuin mitä asiakas on tullut pyytämään. Meillä on myös todella kalliita tuotemerkkejä joka vaikuttaa uskaliaisuuteen. Minusta jo äänenpainon muuttamisella reippaaksi ja uskottavaksi saa aikaan jo paljon. Jos tunnut epäröivän myyntitilanteessa alkaa asiakaskin kyseenalaistamaan sekä tuotteen että ammattitaidon. Aihe on minusta mielenkiintoinen ja kehitettävää löytyy tässä asiassa!
VastaaPoista